چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

كلوئيد گوش (گوشت اضافه) در ناحيه گوش

دكتر علي كوهي فوق تخصص گوش، حلق و بيني

كلوئيد گوش (گوشت اضافه) در ناحيه گوش

 

وقتي جايي از بدن زخم مي شود به طور طبيعي رد زخم بر جاي مي ماند. اما واكنش بدن بعضي افراد،  به زخم، به نوعي است كه باعث ايجاد مقداري گوشت اضافي در ناحيه زخم  مي گردد. در علم پزشكي اصطلاحا  به گوشت اضافي پديد آمده در محل بهبود زخم، كلوئيد (keloid) گفته مي شود.

كلوئيد گوش يكي از پر چالش ترين كلوئيدهاي سطح بدن از لحاظ درماني به خصوص جراحي پلاستيك به شمار مي رود. در اين نوشتار براي علاقمندان به اين مبحث در مورد كلوئيد گوش توضيحاتي ارائه شده است.

 

كلوئيد گوش چيست؟

ترميم زخم به طور عادي شامل سه مرحله است:

1-      مرحله التهابي كه در آن سلول ها و ساير مواد التهاب زا محل زخم را از مواد خارجي عاري كرده و براي مرحله بعد آماده مي سازند

2-      مرحله تكثير سلول ها كه در آن سلول هاي بافت زير پوست (در صورت لزوم) و پوست تكثير پيدا مي كنند و ترميم انجام مي شود

3-      مرحله بازسازي (remodeling) كه ممكن است ماه ها به طول انجامد. در اين مرحله كه به آن بلوغ ترميم هم گفته شده است، بخش هاي اضافي توليد شده هنگام ترميم اصلاح مي شود.

عدم تعادل بين مرحله تكثير و مرحله بازسازي ممكن است با ايجاد گوشت اضافي فراتر از حدود رد زخم يا همان كلوئيد همراه باشد. كلوئيد در ناحيه گوش هميشه مشكلاتي را در راه درمان ايجاد مي كند.

كلوئيد گوش در چه كساني بيشتر ديده مي شود؟

همه افراد از هر نژادي ممكن است به كلوئيد گوش دچار شوند. چنين به نظر مي رسد كه افرادي كه پوست تيره تر دارند بيشتر در معرض احتمال ايجاد كلوئيد از جمله كلوئيد گوش هستند.

همچنين زنان باردار و نوجوانان در سنين بلوغ بيشتر ممكن است در محل زخم با كلوئيد روبه رو شوند.

علت كلوئيد گوش

كساني كه زمينه ژنتيك لازم براي ايجاد كلوئيد دارند در صورت زخم يا تحريك شديد پوست در ناحيه گوش ممكن است به كلوئيد گوش گرفتار شوند.

علائم كلوئيد گوش چيست؟

كلوئيد گوش به صورت يك توده با قوام گوشتي مي باشد  كه رشد زيادي داشته و به نواحي فراتر از محل ترميم زخم گسترش مي يابد. كلوئيد گوش به طور معمول كمي سفت تر از نقاط طبيعي بدن است و با وجود گذشت ماه ها اصلا كوچك نمي شود. انتظار نداريم كلوئيد گوش علامت ديگري داشته باشد اگرچه در برخي موارد افراد از درد و خارش كلوئيد شكايت دارند.

در صورت بروز اين علائم بايد به پزشك جراحي گوش و حلق و بيني مراجعه كرد. دكتر علي كوهي يكي از جراحان فوق تخصص گوش  در تهران در خدمت شما هستند.

درمان كلوئيد گوش

 

روش هاي درماني بسيار متنوعي براي رهايي از كلوئيد گوش وجود دارد. در بيشتر موارد بايد از دو يا چند روش درماني براي درمان اين عارضه استفاده كرد. برخي از روش هاي درماني كلوئيد گوش عبارتند از:

?        تزريق كورتون داخل ضايعه

?        جراحي

?        درمان با پوشش هاي فشاري

?        راديوتراپي (پرتودرماني)

?        درمان با ليزر

?        جراحي با استفاده از كرايو (كرايوسرجري)

?        درمان با داروهاي سركوبگر ايمني

Ref

دكتر علي كوهي

ncbi

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.